تامين تجهيزات نظامي افغانستان ازسوي هند گامي درجهت كاهش نگراني هاي دهلي نو
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

دهلي نو- نگراني هاي هند از امنيت آتي افغانستان پس از خروج نيروهاي خارجي و درخواست مسوولان افغاني از دهلي نو براي ارسال تجهيزات نظامي موجب شده تا هند درصدد ارسال اين تجهيزات به افغانستان باشد.
 
هند هم اكنون علاوه بر آموزش نيروهاي نظامي افغانستان درصدد ارسال تجهيزات نظامي به افغانستان براي مقابله با تشديد احتمالي فعاليت طالبان در افغانستان بعد از خروج نيروهاي ناتو از اين كشور است. 
حامد كرزي رييس جمهوري افغانستان در جريان ديدارش از دهلي نو در ماه مه ميلادي سال جاري خواستار دريافت جنگ افزارهاي سبك و سنگين از هند براي تجهيز نيروهاي نظامي و امنيتي افغانستان شد. 
انتظار مي رود تجهيزات نظامي مورد درخواست كرزي از هند در طول گفت وگوهاي امروز چهارشنبه محمد كريم خليلي معاون دوم رييس جمهوري افغانستان با مقامات هندي مطرح شود. 
خليلي درحال حاضر سرگرم انجام ديدار سه روز از هند بنابه دعوت حامد انصاري معاون رييس جمهوري هند مي باشد. 
وي روز گذشته (سه شنبه) با سلمان خورشيد وزير خارجه هند ديدار و گفت وگو كرد و قرار است كه امروز (چهارشنبه) با مان موهان سينگ نخست وزير، شيو شنكر منون مشاور امنيت ملي و حامد انصاري معاون رييس جمهوري هند ديدار و گفت وگو كند. 
گفتني است گروهي متشكل از مقامات نظامي و غيرنظامي هند در ماه ژوئن از افغانستان به منظور بررسي و ارزيابي نيازهاي افغانستان ديدن كرد. 
گفته مي شود كه اين گروه اكنون با درك بهتري از نيازهاي نيروهاي امنيتي افغانستان و نحوه تجهيز آنان بازگشته است. 
تمايل هند براي كمك به افغانستان از تقاضاي كابل در تامين جنگ افزار براي نيروهاي نظامي و امنيتي اين كشور ناشي مي شود. 
اين تقاضا قبلا توسط شيدا ام.ابدالي سفير افغانستان در هند و در آستانه ديدار حامد كرزي رئيس جمهوري افغانستان از هند در ماه مه سال جاري مطرح گرديد. 
به نظر مي رسد كه اين موضوع از آن موقع تاكنون با ديدار گروهي از مقامات نظامي هند از كابل درست يك ماه بعد با سرعت به پيش رفته است. 
تا آنجا كه به نيروهاي امنيتي افغانستان مربوط مي شود، هند فعاليت خود را به تقويت توان نيروهاي امنيت ملي افغانستان محدود كرده بود ولي به تازگي دهلي نو با توجه به خروج نيروهاي ناتو از افغانستان در سال آتي ميلادي ؛ بر تلاش هاي خود براي افزايش توان نظامي افغانستان افزوده است. 
دهلي نو داراي نگراني هاي راهبردي در افغانستان به عنوان يك همسايه نزديك هند بوده و بر اين باور است كه فعاليت طالبان و گروه حقاني در افغانستان بعد از خروج نيروهاي ناتو از اين كشور بيش از پيش تشديد خواهد شد. 
به هرحال آنچه مشهود است اينكه هند با توجه به سرمايه گذاري كلان اقتصادي در افغانستان نگران تامين امنيت اين كشور پس از خروج نيروهاي خارجي بوده و درصدد افزايش همكاري هاي امنيتي و نظامي با دولت افغانستان است ؛ همكاريهايي كه به شدت مورد توجه و خواست كابل نيز مي باشد. 


August 21st, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها